Книгата и детето

Детето и книгата

Лилия Панова*

Докладът е написан и изложен по случай честване на Деня на книгата и авторското право в УниБИТ

Броят на четящите деца и младежи намалява. Според проучване на националния статистически институт всяка година няколкостотин деца отпадат от училище. Според една група изследователи това се дължи на развитието на информационните технологии и на промените в бурното поколение. Друга група са на мнение, че този проблем идва именно от семейството.

Любовта към четенето и отношението към книгата се формират още в ранна детска възраст, не от детска градина, а от самите родители. Те играят важна роля за това, дали техните деца ще четат или не. Техният пример и наставления ще въведът детето в света на книгата и ще му открият едно пространство на приключения, знания и забавления.

Всеки знае ползите от четенето на книга. Някои дори изтъкват и вредата от това занимание. Като например: отчуждение от заобикалящия свят, прекомерно съпреживяване на приключенията от книгата и други. Ползите от четенето са научно изследвани и доказани във времето. Книгата е чудесен начин за релаксиране, но тя също така стимулира мисленето, доизгражда въображението и неизменен носител на многообразна информация.

Интересът към четенето не е вроден, родителя е този, които трябва да предизвика интерес у детето към книгата. Децата взимат пример от родители си. Ако вие четете, детето ви вижда и то подсъзнателно иска да бъде като вас т.е. да чете книга. В ранна възраст децата не могат да четат за това вие трябва да му доставите това удоволствие и да му четете. Друго важно тук е, че четенето трябва да присъства в ежедневието на детето и не е необходимо това да се случва само вечер преди лягане.

Защо четенето е важно за децата?

Книгата ще помогне на детето интелектуално, емоционално и ще стимулира фантазията му. Самото четене на ум или на глас, ще му помогне да игради езикова и фонетична култура. Героите от книгата са неговите стъпници, детето ще преживее всяка една емоция, приключение, падение и победа на любимите му герои. Това ще помогне на детето безопасно да направи грешен избор и да види последиците в книгата, заедно със спътниците си. По-късно в неговия по-зрял живот детето ще си спомня за тези избори и ще премисля по-дълго и разумно върху своите решения.

Съвети

  • Бъдете пример за детето.
  • Четете на детето всеки ден, не го лишавайте. Наказанията тип „Няма да гледаш телевизия, ще четеш книга.” Едва ли ще сформират любов към четенето, а обратното.
  • Водете го в книжарници и библиотеки. Това ще го въведе в потока от книги. Нека детето избере кнгата, която иска да прочете, не му налагайте своя избор.
  • Книжките с картинки са добро начало.
  • Свържете света на книгата с реалния. Като му четете например за животните, заведето го в зоопарка.
  • Разберете от какво се интересува детето и му дайте точно такава книжка.
  • Бъдете изобретателни докато четете.
  • Не е задължително четенето да е само преди лягане.
  • Децата са много любознателни и постоянно имат въпроси за заобикалящия ги свят. Ако ви попитат „Защо небето е синьо?” или „Какво е това/онова”. Вместо да се чудите как да обясните по разбираем начин, на помощ ви идват страхотните илюстрирани енциклопедии. Потърсете заедно отговора на въпросите му.
  • Не контролирайте процеса на четене, като броите колко страници е прочело. Ако книжката му е интересна ще я прочете и без да му напомняте.
  • Обсъждайте заедно поуката от всяка една приказка, разказ. Това ще помогне на мисленето му.
  • Когато детето дойде да ви се похвали, че е прочело книжка, колкото и да сте заети, обърнете му внимание. Като има вашето одобрение, то ще се стимулира. Нека ви я разкаже, това ще му помогне в бъдеще на начина на изказване.

Видове детски книжки

Детските книжки са разнообразни и много цветни, с цел да се привлече вниманието на детето. Потока от детски книжки е необятен има за писане, смятане и четене. За учене на азбуката или на числата. За оцветяване или просто за разглеждане. Иновациите по отношение на детската книга са много и почти винаги в полза на детето.

Книжките, които на мен ми направиха впечатление са от следните видове: със стикери, музикални, за бяна, тримерни, книги игри и макети, книги пъзели.

  • Книгите за баня, представляват не точно традиционната книга, а меки кубчета, които са водоустойчиви и са с вградена музикална кутия. При натискането на дадена страна на куба, то издава различен звук.
  • Книги пъзели са един чудесен начин на децата да учат докато се забавляват. Тази книжка развива не само въображението, но и паметта и финната моторика на двете ръце.
  • Книги пъзели с музикален панел. Те съчетават реденето на пъзел със звуците на героите от приказката. Така детето има възможност по-дълго да се наслаждава на приказния свят, като едновременно с това развива усета си за цвят и форма и сръчност.
  • Книга със звуци. Тези книжки дават първи познания за света около децата: за колите, за животните и други.
  • Панорамни книги. Тези книги са наричани още 3D книжи. Те пренасят детето в още по-завладяващ свят, където героите оживяват като на театър. Озвучена панорамна книга. 3D книга с прекрасни звуци. Театралния спектакъл става по-истински.
  • Книга игра. Тези чудни книжки предлагат на детето да играе, да разкрива загадки, да чете и рисува в компанията на чудните герои от приказките. Книгите са с приложения за оцветяване, кръстословици и занимателни игри.
  • Книга със стикери. Този тип книжки предлагат стикери, които се лепят в самата книжка. Игри със зарчета, оцветяване, свързване на точки. Тук по-особеното, е че детето има възможност да сглоби от хартия космически кораб, някое чудовище, превозни средства и други.

Текстът е авторски – моля да се цитира.

Панова, Л. Книгата и детето // Доклад, Ден на книгата и авторското право в УниБИТ.

Вашият коментар